Logga Samarbete för minskat matsvinn

Samarbete för minskat matsvinn, SAMS

En frivillig överenskommelse mellan aktörerna i livsmedelskedjan. SAMS är också en del av regeringens satsning på livsmedelsstrategin.

40 procent av all mat som produceras slängs i stället för att ätas upp

Livsmedelsproduktionen står dessutom för cirka 20–30 procent av de globala klimatutsläppen och påverkar miljön genom övergödning och spridning av kemikalier, minskad biodiversitet och överuttag av resurser.
Det finns alltså all anledning att arbeta för minskat matsvinn!

logga SAMS

Samarbete ger framgång

Den 12 mars 2020 lanserades Samarbete för minskar matsvinn, ofta förkortat SAMS. Det är en frivillig överenskommelse mellan aktörer i livsmedelskedjan som är en del av regeringens satsning på livsmedelsstrategin. SAMS ska bidra till att nå FN:s hållbarhetsmål 12.3, som är att halvera det globala matsvinnet till 2030, samt Sveriges nationella handlingsplan för minskat matsvinn, Fler gör mer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Frivilliga överenskommelser mellan livsmedelsbranschens aktörer har visat sig vara framgångsrika i andra europeiska länder. I till exempel Storbritannien (WRAP Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) och Norge (Matvett Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) har man nått en betydande minskning av matsvinnet genom att samarbeta längs hela värdekedjan i branschen. 

I Sverige ansluter sig fler aktörer till SAMS varje år för att:

  • Spara pengar. Att arbeta med sitt matsvinn är en god investering! Varje krona som investeras för att minska matsvinnet kan man räkna med att få tillbaka 14 gånger om.
  • Minska sin klimat- och miljöpåverkan genom att lära sig mer om ny teknik, cirkulära flöden och industriell symbios från framstående forskare.
  • Arbeta tillsammans. Om vi verkligen ska minska mat­svinnet ­behöver vi samarbeta genom hela värde­kedjan, ta fram praktiska hjälpmedel och utbyta kunskap så att vi kan skapa mat av det som annars kastas.
  • Få koll på matsvinnet. Standardiserad mätning och rapportering ger bättre kunskap om det egna matsvinnet.
  • Få nyheter. SAMS förmedlar de senaste nyheterna om matsvinn, både från branschen och forskningen.
  • Öka jämställdheten i livsmedelskedjan. Globalt råder både hungersnöd och problem med övervikt. Resurserna måste omfördelas. SAMS jobbar med dessa frågor inom Sverige, bland annat med donationer.
  • Bidra till Sveriges självförsörjning. Om vi minskar resursslöseriet och skapar nya värdekedjor kan vi utan stora insatser öka avkastningen från den svenska livsmedelsproduktionen.


Deltagare i överenskommelsen

Grön symbol med gul blomma och vit text Arla
Logo for bama. Text in dark blue, a green leaf over the first a.
Logotyp med en symbol i svart och guld. text med företagsnamnet till höger.
Logotyp. Coop skrivet i gröna bokstäver som går in i varandra.
Logotyp med ett stort C i mitten. I C ryms en orange stjärna. Svarta bokstäver för företaget under.
Logotyp för Deligate, svarta bokstäver på vit botten
Logo for Greenfood. To the left: A green fingerprint in the shape of a heart. To the right: The letters GREEN in red colour and the letters FOOD in green.
Logotyp för ICA med stora bokstäver i röd färg
Logotyp med symbol i mtten ovanför namnet i svart. Symbolen är en romb med blått överst senan grönt och brunt. Symboliserar jordbruk.
Logotyp med gul botten, text i blått och en röd tuppkam över O:et i Kronfågel.
Logo for Lantmännen. A green sprout to the left, the name in grey to the right.
Logotyp,  svart text under svart figur som bildar bokstäverna li
Logotyp, svart text till höger och en röd symbol till vänster.
Logotyp med vit bakgrund och texten martin&servera
Logotyp på rund vit bakgrund. Röd platta som övergår i orange i toppen. Texten menigo.
Logotyp med blå bakgrund och vit text. En symbol finns nere till höger.
Logotyp med blå bakgrund och texten norrmejerier
Logotyp med vit bakgrund och texten Orkla i rött. En halv gul stjärna visas upp till vänster om texten.
Logotyp med runda cirklar i olika storlekar och färg över en svart text med företagsnamnet.
Logotyp. Grön text med organisationsnamnet.
Logotyp. Blå text med en röd detalj.
Logotyp med symbol i gul toch blått till vänster. Organisationsnamnet till höger i blå text.
Logotyp. Grön text med företagsnamnet.

Supportrar till överenskommelsen

Logotyp. Symbol till vänster och grön + röd text med organisationens namn till höger.
Red capital letters, ALL on one line, WIN on the line below.
Logotyp. En cirkelillustration med text med organisationsnamnet under. Färgen är blå-grön.
Logo: Svart symbol med ett broliknande A och namnet Axfoundation i svart nedanför.
Logotyp för eSmiley. Tillvänster ett vitt, svängigt litet e på blå botten, till höger namnet i blått.
Logotyp. Svart text med organisationsnamnet. Bokstaven G formar en cirkel med två pilar.
En logotyp med siluett av en rödbeta och en pepparkvarn till vänster, namnet till höger
Logotyp. Illustration av tallrik och bestick. Tallriken har en cirkulär pil i sig. Texten för organisationen i botten.
Logotyp. Symbol till vänster och svart text med organisationens namn samt en slogan: En klimatsmart deal.
Logotyp. Ett svängigt M ovanför med organisationens namn under. Text och symbol är svarta.
Logotype for ReCollab, with black text on a yellow ring.
Logo for RISE. Capital letters RI. on the first line, SE  below, all in black.
Logotyp. Vit text med organisationsnamnet mot en röd bakgrundsplatta.
A green square with the words Sustainable Food Waste and the letters SFW, all in white
Logo for To Good To Go. The company name under three green leaves, forming a fan.
Logotyp med ordet ätbart i grönt. Bokstäverna b och a bildar ett oändlighetstecken, en liggande åtta.
Sidan senast ändrad: 2023-05-16
Ikon med kryss
Till toppen