3. [2017-10-27] Invigning för Smart City Sweden i Kina
Nyhet | 2017-10-27

Invigning för Smart City Sweden i Kina

Den 27 oktober hölls en invigningsceremoni för Smart City Sweden på den svenska ambassaden i Beijing i Kina. Investerings- och exportplattformen som drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet ska främja spridningen av svenska innovationer och systemlösningar kopplade till hållbar stadsutveckling och byggande.

– Nu syns Smart City Sweden i Kina och det är väldigt positivt. Genom den här plattformen kommer goda exempel på hållbar stadsutveckling att visas upp, vilket i sin tur kan leda till fler affärer på den internationella marknaden, säger Östen Ekengren, vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Ett 40-tal representanter från kinesiska och svenska organisationer och företag deltog på invigningen och fick höra hur de kan samarbeta med Smart City Sweden för hållbarhetslösningar inom smarta städer. Anna Lindstedt som är Sveriges ambassadör i Kina invigningstalade och IVL:s vice vd Östen Ekengren berättade om Smart City Sweden. Deltog på mötet gjorde också Gao Si, chef för IVL:s Kinakontor, som kommer att vara den stora kraften för att marknadsföra Smart City Sweden i Kina.

Den nationella investerings- och exportplattformen Smart City Sweden invigdes i Stockholm i maj 2017 och har sedan dess tagit emot över 1 200 besökare. Plattformen är en viktig del av regeringens strategiska samverkansprogram Smarta städer. Smart City Sweden finansieras av regeringen och Energimyndigheten och drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet i nära samarbete med en rad företag och organisationer.

För mer information kontakta:
Östen Ekengren, osten.ekengren@ivl.se, tel. 010-788 65 43