3. [2014-01-24] Producentansvar kan öka återvinning av textilier
Pressmeddelande | 2014-01-24

Producentansvar kan öka återvinning av textilier

Vi köper och slänger allt mer textilier i Sverige. Faktum är att Sverige är bland de sämsta i Europa när det gäller insamling av textilier. För att öka insamlingen, återanvändningen och återvinningen krävs betydande förändringar. En analys gjord av IVL Svenska Miljöinstitutet visar att ett utökat producentansvar är det styrmedel som har bäst förutsättningar att göra detta.

– Tyvärr är Sverige i dagsläget sämst i klassen på separat insamling av textilier. Vi samlar bara in 20 procent, i jämförelse med till exempel Tysklands närmare 80 procent och Danmarks 46 procent, säger David Palm, en av de forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet som står bakom undersökningen. Under 2010 konsumerades mer än 15 kilo textilier per person i Sverige, och över hälften av de textilier som köps slängs varje år medan endast 3 kilo går till återanvändning. Det finns alltså en stor potential att göra en miljövinst genom att mer begagnad textil återanvänds eller återvinns. Ett av förslagen till etappmål som IVL Svenska Miljöinstitutet och Naturvårdsverket gemensamt tagit fram är att vi i Sverige år 2020 ska återanvända motsvarande 40 procent och återvinna motsvarande 25 procent av den mängd textil som satts till marknaden. Ett stort steg framåt jämfört med dagens 20 procent återanvända och i princip noll procent återvunna textilier. – Målet är realistiskt, men definitivt ambitiöst. Branschen verkar vara med på tåget även om de helst ser gemensamma regler inom hela EU. Men det måste också finnas en politisk vilja, vilket är det sista potentiella hindret för att få igenom ett förslag om producentansvar, säger David Palm. En analys gjord av IVL och Luleå tekniska universitet på uppdrag av Naturvårdsverket visar att ett utökat producentansvar är det styrmedel som har störst potential att öka återanvändningen och återvinningen av textilier. Insamling av använd textil sker idag av välgörenhetsorganisationer som till exempel Röda Korset och Myrorna och tanken är att dessa ska kunna fortsätta verka i ett producentansvarssystem. Det textilproducerande eller importerande företaget kan välja att antingen ha ett eget insamlingssystem eller att överlåta insamlingen till ett annat företag och istället betala en producentansvarsavgift. David Palm tror att det med en politisk enighet i frågan skulle vara tidsmässigt möjligt att under 2015 besluta om etappmål för textilier, och att ett system för insamling då skulle kunna vara i drift till 2020 i enlighet med miljömålet. Men för att en organiserad insamling, återanvändning och återvinning ska ge långsiktiga miljövinster krävs också någon form av sanktioner om målen inte nås. – Det är också viktigt att målen kan justeras i framtiden i takt med att tekniken för återvinning förbättras eller att marknaden för återanvändning förändras. Idag finns det ytterst få bra återvinningstekniker för textil, men om tio år kan situationen vara helt annorlunda, säger David Palm. Livscykelanalys av svensk textilkonsumtion. Samhällsekonomisk analys av etappmål för textil och textilavfall För mer information kontakta: Anna Fråne, anna.frane@ivl.se, tel. 010-788 67 41