3. [2008-02-25] Tord Svedberg blir ny VD för IVL
Nyhet | 2008-02-25

Tord Svedberg blir ny VD för IVL

Styrelsen för IVL Svenska Miljöinstitutet AB har idag utsett Tord Svedberg till ny verkställande direktör för företaget. Tord Svedberg efterträder Björn Lundberg som går i pension efter 20 år som VD.

Tord Svedberg kommer närmast från AstraZeneca där han bland annat varit chef för tillverkningen i Sverige och han har ingått i företagets verkställande ledning. Tord Svedberg, som är 49 år och civilingenjör, har tillbringat större delen av sitt yrkesverksamma liv i läkemedelsbranschen, först inom Pharmacia och sedan 1990 inom Astra och sedermera AstraZeneca. Han har suttit i IVL:s styrelse sedan 2005 och är ordförande i Plast- och Kemiföretagens styrelse, vice ordförande i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens avdelning för kemiteknik samt ledamot i Svenskt Näringslivs styrelse. Tord Svedberg tillträder VD-posten i samband med bolagsstämman i maj 2008. - Vi är glada över att Tord har tackat ja till VD-uppdraget och är övertygade om att han med sitt kunnande och kontaktnät kommer att vara en god efterträdare till Björn Lundberg som skickligt har positionerat IVL som ett internationellt välrenommerat forskningsinstitut. Tord har stor chefserfarenhet i en internationell miljö, säger Kjell Jansson, styrelseordförande i IVL Svenska Miljöinstitutet.