3. [2016-11-09] IVL medlem i Bygginnovationen
Nyhet | 2016-11-09

IVL medlem i Bygginnovationen

Innovationer är viktiga för att vi ska klara omställningen till ett mer hållbart samhälle. IVL Svenska Miljöinstitutet är medlem i Bygginnovationen – ett nationellt innovationsprogram som stödjer projekt som kan leda vidare till kommersialisering. Programmet är en samverkan mellan samhällsbyggnadssektorns olika aktörer samt Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Innovationer som både ökar effektiviteten och produktiviteten och samtidigt stärker konkurrenskraften är viktiga inom samhällsbyggnadssektorn.

– Vi på IVL ser att det finns en tydlig drivkraft i miljö- och hållbarhetsfrågor för sektorn att flytta fram sina positioner med, och det är därför vi har engagerat oss i Bygginnovationen. Miljöinnovationer tillsammans med digitala lösningar kommer att vara mycket viktiga framöver, säger Anna Jarnehammar som är invald i styrelsen för Bygginnovationen och som är chef för affärsutveckling på IVL.

Exempel på innovationer som hittills har stöttats genom Bygginnovationen är Bold Arc – som visar ritningar i fullskala direkt på byggarbetsplatsen, Buildsafe – en app som förebygger olyckor på byggarbetsplatsen, The Articulated Funiculator – hissar i expressfart, Skanska Deep Green Cooling – ett enkelt och effektivt kylsystem för byggnader.

Läs mer på Bygginnovationen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anna Jarnehammar, anna.jarnehammar@ivl.se, tel. 010-788 65 76