3. [2009-06-17] Branschinitiativ för hållbart byggande
Nyhet | 2009-06-17

Branschinitiativ för hållbart byggande

IVL är en av grundarna till Sweden Green Building Council, som bildades den 15 juni för att gemensamt driva hållbarhetsarbetet inom bygg- och fastighetsbranschen. Målet är att påverka beslutsfattare, sprida kunskap och arbeta fram olika verktyg för att nå konkreta resultat inom miljöområdet.

Grundarna är förutom IVL, Vasakronan, Akademiska hus, Skanska, NCC, White, SEB, Stockholm Stad, Malmö Stad, Sweco, DTZ och Fastighetsägarna. Under hösten 2009 kommer Sweden Green Building Council att tillsätta vd, bygga upp en organisation samt värva medlemmar från bygg- och fastighetssektorerna, det vill säga fastighets- och byggföretag, byggmaterialföretag, arkitekter, tekniska konsulter, investerare, banker, försäkringsbolag, forskning och utbildning, myndigheter och media. Reglerna för bildandet av ett Green Building Council har ställts upp av World Green Building Council. För mer information kontakta Anna Jarnehammar, IVL