3. [2013-02-11] Globalt ledarskap och vårens hetaste miljödebatter
Nyhet | 2013-02-11

Globalt ledarskap och vårens hetaste miljödebatter

Programmet för Tillståndet i miljön 2013 är nu klart! I år lyfter IVL Svenska Miljöinstitutet och MiljöRapporten fram det internationella miljö- och hållbarhetsarbetet – både små och stora framsteg som sker oavsett vad som händer i förhandlingskorridorerna i New York, Bryssel eller Doha.

händer i förhandlingskorridorerna i New York, Bryssel eller Doha. När konferensen Tillståndet i miljön nu arrangeras för nionde året i rad är det med fokus på globalt ledarskap. Flera tunga internationella talare medverkar. Hör Jill Dumain direktör för miljöstrategin på Patagonia, Greg Priest, chef för hållbarhetspolicy på Ikea Group och Richard Northcote, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Bayer MaterialScience – alla representerar de globala företag som gett miljö- och hållbarhetsambitionerna en framskjuten roll i affärsverksamheten. Inledningstalar gör Isabella Lövin, EU-parlamentariker och en av arkitekterna bakom EU:s nya fiskeripolitik. Hör henne berätta om med- och motgångar i ett tufft internationellt förhandlingsspel om havens framtid, på högsta politiska nivå. Högaktuell är också framtiden för Sveriges växande gruvindustri. Under våren väntas regeringens nya mineralstrategi. På konferensen möter regeringens och myndigheternas ansvariga de tuffaste kritikerna. Hör också Hans Rosling, professor i global hälsa, berätta hur tio miljarder människor på jorden ska samexistera – och varför han är tveksam till begreppet hållbar utveckling! Tillståndet i miljön äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm den 7 maj.