3. [2016-10-05] Breda hållbarhetsbedömningar av biobaserade produkter
nyhet | 2016-10-05

Breda hållbarhetsbedömningar av biobaserade produkter

När ekonomin nu blir alltmer biobaserad, brottas forskare och praktiker med utmaningen att bedöma hållbarheten hos biobaserade produkter och system. Vad har vår forskning visat? Vad bör vi fokusera på i fortsättningen? Välkommen till en dubbel workshop om hållbarhetsbedömningar av biobaserade produkter.

Flera partners i kompetenscentrat Swedish Life Cycle Center (SLC) bidrar till detta komplexa arbete genom att utveckla, kombinera och tillämpa både befintliga och nya metoder med ett brett systemperspektiv. I den första delen av vår dubbla workshop presenterar och diskuterar forskare från IVL, Chalmers och SP resultat från flera pågående och nyligen avslutade forskningsprojekt. Resultaten omfattar både nya metoder och resultat från genomförda hållbarhetsbedömningar. Under eftermiddagen bjuder vi in både intressenter och andra forskare till en diskussion av vilka hållbarhetsaspekter som är viktiga att inkludera i en bedömning av biobaserade produkter och vad som är viktigt att tänka på i hållbarhetsbedömningen. Diskussionen sker i form av en Open-Space-workshop och ger underlag för vår fortsatta forskning.

Tid och plats: torsdagen den 10/11 på IVL Svenska Miljöinstitutet i Göteborg. Seminariet hålls på engelska, för mer information och agenda, se här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Anmäl dig till seminariet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Albin Pettersson, albin.pettersson@ivl.se, tel. 010-788 67 71

Sidan senast ändrad: 2021-06-16

IVL Svenska Miljöinstitutet

Om oss

IVL Svenska Miljöinstitutet är ett oberoende forskningsinstitut med Sveriges bredaste miljöprofil.

Tillsammans med näringsliv, myndigheter och forskningsvärlden driver vi på omställningen till det hållbara samhället – från vetenskap till verklighet.

Följ oss

Ikon med LikedIn