3. [2018-03-28] 70 procent av inredningen återbrukad i våra nyrenoverade lokaler
Pressmeddelande | 2018-03-28

70 procent av inredningen återbrukad i våra nyrenoverade lokaler

Efter två års planering, omlokalisering och renovering är äntligen IVL:s kontor på Aschebergsgatan i Göteborg öppet igen. Målet har varit att skapa en smart och hållbar arbetsplats. 70 procent av inredningen och 50 procent av den fasta interiören är återbrukad, vilket har sparat minst 60 ton koldioxid jämfört med om allt istället hade köpts in nytt.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på kort tid vuxit med många nya medarbetare och i såväl Stockholm som i Göteborg har lokalerna blivit för trånga. Men i stället för att flytta till nya adresser har först kontoret i Göteborg renoverats och om ett halvår står också lokalerna på Valhallavägen i Stockholm klara.

– Vi ville pröva ett nytt aktivitetsbaserat arbetssätt med lokaler som främjar möten och samarbeten och ändå ger möjlighet att jobba både kreativt och koncentrerat. Samtidigt ville vi också anpassa lokalerna med så stor miljöhänsyn som möjligt, säger Tord Svedberg, vd för IVL Svenska Miljöinstitutet.

Parallellt med lokalanpassningarna pågår ett antal forskningsprojekt som fokuserar på just återbruk av kontorsinredning. Det blev en god anledning att använda IVL:s kontorsrenovering som fallstudie och testbädd. Återbruk av fast inredning och möbler har sparat minst 60 ton koldioxid, visar preliminära siffror i dessa projekt. Dessutom har begagnad inredning sålts eller skänkts bort och på så vis även bidragit till någon annans återbruk motsvarande runt 20 ton koldioxid, jämfört med nyinköp.

– Återbruket består i att vi både har tagit med oss befintlig inredning och köpt begagnande möbler. Vi har klätt om en del möbler och modifierat till exempel vissa skrivbord med nya skivor. De nya lokalerna består nu till 70 procent av återbrukad kontorsinredning. Dessutom har vi återanvänt 50 procent fast interiör som dörrpartier, VVS-produkter och akustikskivor, säger Carina Loh Lindholm, projektledare.

Den aktivitetsbaserade kontorslösningen innebär att ingen har fast skrivbordsplats eller eget rum - alla delar på resurserna. Förutom vanliga skrivbordsplatser innehåller kontoren utrymmen för högkoncentrerat arbete, sociala sammankomster och pauser, liksom miljöer avsedda för projektarbete.

– Det smarta, aktivitetsbaserade kontoret är väldigt aktuellt just nu. Vi ville utmana den allmänna uppfattningen att renovering och lokalanpassning handlar om att riva ut allt och köpa helt nytt. Förhoppningsvis kan det här återbruksprojektet inspirera andra företag som står i begrepp att se om sitt hus, säger Carina Loh Lindholm.

Tenant and Partner, Spectrum arkitekter och Chalmersfastigheter deltar i forskningsprojektet med IVL:s lokalrenovering. En rapport förväntas vara klar augusti 2018 och då även omfatta erfarenheter från pågående renovering i Stockholm.

För mer information:
Carina Loh Lindholm, carina.loh.lindholm@ivl.se, tel. 010-788 69 21 ​​