3. [2023-05-30] Färdplan ska öka återvinningen av plastförpackningar
Pressmeddelande | 2023-05-30
Fish in a fish market, lying in diffrent boxes of styrofoam.

Ett exempel på cirkulärt system är hanteringen av fisklådor av frigolit i Göteborgs fiskhamn. De komprimeras så volymen blir 40 gånger mindre innan de skickas till materialåtervinning.

Färdplan ska öka återvinningen av plastförpackningar

Plasten i förpackningar som används inom verksamheter är ofta enklare att återvinna än hushållens förpackningar. Ändå materialåtervinns långt under de 50 procent som lagen säger. Ett innovationsprojekt som leds av IVL presenterar nu ett förslag till färdplan för att förbättra läget.

– I Sverige har det varit fokus på hur konsumentförpackningar kan återvinnas, men det behövs ett större intresse för verksamheternas förpackningar, och det finns stora miljövinster med att öka användningen av återvunnen plast i nya förpackningar, säger Åsa Romson på IVL Svenska Miljöinstitutet, en av författarna bakom färdplanen.

Omkring 40 procent av plastförpackningarna används av verksamheter. Enskilda förpackningsloopar, där särskilda typer av plastförpackningar återvinns till samma produkt, ökar klimatnyttan. Projektet Sluta cirkeln för industriell plast har genomfört sådana fallstudier när det gäller frigolit, plastfilm och storsäckar som används för allt från spannmål till kemikalier.

– Verksamheter som hanterar en större mängd av samma förpackning borde kunna lämna dem för behandling i en enskild loop. Men det krävs strukturer som underlättar sådana förpackningsloopar, säger Åsa Romson.

Nya regler kan ge förändring över hela linjen

Skärpta regler kring återvinning av plastförpackningar är på gång både i EU och Sverige. Det kan ge nya arbetssätt av förpackningsproducenter, återvinningsaktörer och verksamheter som köper in plastförpackade produkter.

– Kommunerna har en viktig roll: de kan bidra till lokalt samarbete, kontrollera hanteringen av förpackningsavfallet och genom sin upphandling öka efterfrågan på både förpackningar av återvunnen plast och på förpackningar av oblandade plastsorter som lätt kan materialåtervinnas, säger Åsa Romson.

Den som är intresserad av att veta mer om färdplanen och andra resultat från projektet är välkommen till ett event på Naturvårdsverket i Stockholm den 12 juni. Mer information finns här: Hur minskar vi klimatavtrycket från företagens plastförpackningar? Öppnas i nytt fönster.

Läs rapporten: Förslag till färdplan: Stärk möjligheterna att återvinna verksamhetsförpackningar av plast i egna loopar Öppnas i nytt fönster.

Läs mer om projektet: Sluta cirkeln för industriell plast Öppnas i nytt fönster.

Vid frågor, kontakta:
Åsa Romson, asa.romson@ivl.se, tel. 010-788 66 75